MOJA OCENA FILMA TOMA

Dobrodošli na blog timozesve!

“Život je bogatsvo dato čoveku da ga troši, a ne da ga štedi.”

Toma Zdravković, je bio srpski pevač, pesnik i kompozitor. Važi za prvog i najvećeg boema srpske narodne muzike, srpskog Elvisa Prislija i kralja kafane. Rodjen je 20. novembra 1938. godine u Aleksincu, a preminuo je 30. septembra 1991. godine u Beogradu. Toma Zdravković je iza sebe ostavio brojne hitove koji bude emociju u svima koji ih slušaju. Toma Zdravković, je sa sobom uvek nosio ogromnu količinu ljubavi i tuge, i utisnuo ih u svojim pesmama, dao im je dušu i učinio i njih i sebe besmrtnim.

Toma Zdravković rodjeni je Aleksinčanin, svoje detinjstvo proveo je u Pečenjevcu, a muzičku karijeru započeo je u Leskovcu. Pri kraju osnovne škole postao je član pečenjevačkog amaterskog pozorišta. Radio je najteže fizičke poslove, a tokom pauze je pevao. U Leskovcu gladan i promrzao, 1958. godine upoznao je pevačicu Silvanu Armenulić koja ga je odvela u kafanu Radan i pomogla mu da nauči narodne, zabavne i starogradske pesme. Pošto je postao popularan, počeo je da nastupa u tuzlanskom hotelu „Bristol“.

Toma je zaslužno dobio svoj film, u režiji Dragana Bjelogrlića i Zorana Lisinca, a nastao po ideji Bjelogrlića, Željka Joksimovića i Baneta Obradovića. Film Toma je postao fenomen i postigao veliki uspeh. Ono što film Toma razlikuje od drugih ostvarenja je emocija koju su glumci uspeli da nam prenesu. Ovo je priča o životu velikog, a skromnog umetnika, čiji su život pratile tuga, ljubav i muzika.

Film opisuje Tomin život, od onih najčistijih atoma njegove duše, do ne baš zdravog načina življenja…kocka, alkohol i žene. Toma je bio zaljubljive prirode, njegova boemska duša je od njega zahtevala da voli i tuguje, da piše pesme i sa njima i od njih da živi.

“Ja znam da volim i da ljubim, ja znam da pevam i da snevam. Jer ti i ja, dva smo sveta razlicita…Kiša je padala, a ja sam plakao za njom. Ulica duga, k'o moja tuga, ostaće u gradu tom.”

Film ne prati u potpunosti istinite dogadjaje iz Tominog života, već je dosta toga deo umetničke slobode stvaralaca filma, ali i uprkos tome uspeli su da dočaraju Tominu dušu, njegovu ljubav prema muzici, prema ženama i životu. Toma Zdravković će ostati poznat po svojim stihovima, svojoj duši i emociji, a samim tim će i ovaj film dugo živeti baš zbog toga. Ovo nije dokumentarac, već film od krvi i mesa koji prati život jednog od najvećih umetnika srpske muzike.

“Po buri sećanja znaju da plove samo oni koji su pobedili vetrove koji su pokušali da ih potope.”

Glavne uloge u filmu tumače Milan Marić, Tamara Dragičević, Petar Benčina, Andrija Kuzmanović, Mirjana Karanović, Slobodan Boda Ninković i Olja Bacić.

Lik Tome u filmu tumači Milan Marić koji je uspeo da oživi Tomu i dočara svima nama, njegovu borbu sa životom i svim preprekama, put od siromaštva do slave, tugu, bolest, muziku i ljubav. Kako je istakao Marić, on sebe nije mogao da zamisli u ulozi Tome, jer ne liči na njega, ne ume da peva, ali posle pročitanih scena koje je dobio pred kasting, bio je oduševljen ovom ulogom:

“Sa Tomom sam se „družio“ u kafani, kroz njegove pesme koje volim. I mada ljudima ne delujem tako, volim kafanu. Spremajući se za ulogu, pročitao sam gomile njegovih intervjua i izjava koje su drugi dali o njemu, stalno sam razmišljao šta je to što suštinski odredjuje njegov život. Mislim da je to tuga, i tako smo ga i snimali. Bilo je puno emocija medju svima nama dok smo radili, tako da je na kraju „Toma“ mogao „žanrovski“ da se odredi kao film ljubavi i tuge.”

Osim života slavnog muzičara, u filmu je prikazan i njegov odnos sa velikim brojem kolega i prijatelja. Pored Tome Zdravkovića, pojavljuju se i mnogi poznati umetnici tog vremena poput Dragana Nikolića, Predraga Živkovića Tozovca, Bore Todorovića, Lepe Lukić, Mike Antića, Zokija Radmilovića i mnogih drugih. Kao i naravno Silvane Armenulić kojoj je Tamara Dragičević donela još jednu odredjenu dozu mističnosti koju ova kultna pevačica svakako već ima.

Silvana je imala veoma važno mesto u Tominom životu, a mnoge pesme su posvećene baš njoj. Da nije bilo nje, mi danas možda ne bismo ni saznali da je jednom postojao takav umetnik i takva veličina od čoveka, a takodje ne bismo čuli njegovu divnu muziku.

“Šta će mi život kad je nema majko, jer drugu ljubav ne želim da imam.Sanjam je, sanjam skoro svake noci, ona je tu u srcu mom.”

Još jedna veoma zapažena uloga i veoma bitna žena u Tominom životu je uloga njegove poslednje žene Goce koju u filmu glumi Sanja Marković. Goca je bila najstabilnija žena u Tominom životu, njegov oslonac, njegovo sklonište, utočište u oluji života. Goca je ovaj film gledala sa tugom u očima i duši. Ona danas živi u Kanadi, a Srbiju posećuje kako bi se podsetila Tome i oživela uspomene. Ona o Tomi ima samo reči divljenja, prema njoj, Toma je bio poseban čovek, njegova duša nije krila ništa loše, sve što je radio radio je s ljubavlju, pevao je i živeo za ljubav.

“Uzalud je potrošen svaki dan ako ga nismo posvetili onima koje volimo,”

Toma Zdravković je srpskoj muzici dao novu notu, Toma je predstvanik tužne, melodične muzike koja u ljudima budi najdublje emocije. Njegove pesme su njegova duša, ostavština Tome Zdravkovića će ostati dugo medju ljudima koji se sa njom mogu poistovetiti, a nije se teško poistovetiti sa njegovom muzikom, jer svi smo maker jednom prošli nekim Tominim putem, putem gubitka, samoće, tuge, ljubavi i razočarenja.

"Pesme moje, pesme moje, ni za šta me ne krivite, ostanite s drugovima i za mene živite"

Iz prve nisam htela da pogledam film, jer Tomu kao i njegovu muziku jako volim, i  nisam želela da filmom pokvare sliku koju ja imam o Tomi Zdravkoviću. Ali mi je veoma drago da sam pogledala film, jer sam do sada mislila da je samo nekoliko pesama napisao Toma prema svom životu, nakon filma shvatila sam da je svaka njegova pesma malo autobiografsko delo i da svaka ima dušu kao i priču koja se iza nje krije, što svakoj pesmi daje neverovatnu težinu. Ovaj film je možda i jedan od najboljih novih domaćih filmova.

Omiljena  pesma iz filma: Za Ljiljanu, iako je priča o Ljiljani u filmu različita od Ljiljane iz stvarnog života, stvaraoci filma su nam ovu pesmu pokazali u veoma drugačijem svetlu. Ovo je ujedno najtužnija i najemotivnija scena u filmu, koja je rasplakala mnoge, svi glumci na setu su plakali, a i sam Dragan Bjelogrlić je plakao tokom snimanja ove scene.

Ocena za glumu (lik Tome): 10, svi koji su Tomu poznavali, pa i Tomina žena Goca su potvrdili da je Tomina uloga oživela Tomu

Ocena za glumu (cela ekipa): 9

Ocena za kostimografiju: 7

Ocena za radnju i dinamičnost radnje: 10, radnja je prikazana dinamično, i ni u kom trenutku film nije dosadan, a dosta je nepredvidiva

Ocena za muziku: 10, pesma “Ponoć” koju je za film napisao Željko Joksimović je upotpunila film, izgledavši upravo kao pesma iz tog vremena.

Celokupna ocena: 9, film zaslužuje slavu koju je postigao, Toma zaslužuje da napokon dobije svoj film, emocija, muzika i radnja su divni, ocena 9 je najviše zbog kostimografije koja je mogla da bude bolja, ali je solidna.

Ukoliko još niste odgledali film, ne brinite jer ćemo verovatno film Toma uskoro imati prilike da gledamo na TV-u, a nakon toga sledi i serija. Sve preporuke!

Toma Zdravković je bio pre svega dobar čovek, veliki emotivac i umetnik.. On je bio u stanju da sav zaradjeni novac pokloni drugima, novac je za njega bio teret. Voleo je žene i njima pevao i posvećivao im je svoje pesme. Sve je radio kako bi druge usrećio. On je živeo za muziku, a sada njegova muzika živi za njega. Bio je i ostao pevač tuge.

„Epitet pevača tuge dali su mi novinari. Ne ljutim se, jer u tome ima mnogo topline, emocija slovenske duše. Pesme ne pišu srećni ljudi. Prever, Aragon, Jesenjin, moj drug Mika Antić, svi su bili plemenite duše i život im je ispunjavala tuga. Ja sam uz njih, ne kao pisac, nego kao pevač tuge.“ -rekao je Toma.

Šta možemo naučiti iz filma i iz Tominog života: Novac je prolazan, jedino što je bitno je biti svoj, ostati veran svojoj duši, voleti i pevati, radovati se životu i voleti život i ljude!

Hvala vam što ste izdvojili svoje vreme da pročitate još jedan post na mom blogu. Nadam se da vam se svideo i da vam je bio zanimljiv i koiristan. Prijavite se na blog kako ne biste propustili nijedan post. U komentarima mi pišite šta biste još želeli da vidite na blogu timozesve.

Zapratite me na instagramu na @timozesve, pišite mi u DM-u ukoliko vam je potreban neki savet ili jednostavno prijatelj koji će vas saslušati i posavetovati.

PS Ne zaboravi da TI MOŽEŠ SVE!

Коментари