DA LI ZNATE ŠTA ZNAČE OVI YOUTUBERSKI IZRAZI - 1. DEO

Dobrodošli na blog timozesve!

Ukoliko pratite youtubere ili imate nekog u vašoj blizini ko ih prati i ne prestaje da priča o njima verovatno ste čuli neki od ovih izraza, ali niste znali šta oni znače. Tu sam da vam pomognem i odgonetnem značenje ovih “čudnih” youtuberskih izraza koji su preplavili internet. U zagradi pored svakog naziva stoji izgovor te reči.

1. CLICKBAIT (klikbejt)

Prvi na našoj listi je možda izraz koji najčešće možete čuti kada se pomenu youtuberi. Clickbait je izraz kojim se opisuju senzacionalistički naslovi koji navodno nude ekskluzivan ili nesvakidašnji sadržaj. Izraz je složenica engleskih reči click (klik) i bait (mamac). Clickbait su bombastični naslovi gde sadržaj teksta ili videa ne ispunjava u potpunosti obećanja iz naslova.  Najčešći primeri clickbait naslova su "ovo morate videti", "ono što se dogodilo sledeće će vas šokirati" , “polomio sam auto, šteta milion dolara” i slično.

Na svetu najpoznatiji youtuber po klikbejtovima je Dejvid Dobrik koji je plasirao i svoj merch pod nazivom Clikbait.

2. MERCH (mrč)

Kad smo već kod mercha da objasnimo i ovaj izraz. Merch predstavlja kolekciju odeće ili brend koji youtuberi ili poznate ličnosti plasiraju svojim pratiocima. To je uglavnom saradnja neke kompanije koja proizvodi, pakuje i dostavlja robu kupcima u ime i za račun youtubera, ali i kompanija takodje dobija svoj procenat od prodaje ovih proizvoda.

3. VIEWS (vjuz)

Views ili pregledi označavaju koliko ljudi je gledalo video. Kako Youtube računa preglede? Samo onda kada video gledate 30 ili više sekundi. Ako je video kraći od 30 sekundi, YouTube će ga registrovati kao odgledanog, tek ako je odgledan do kraja. Pa tako, video zapis u trajanju od 20 sekundi, moramo gledati čitavih 20 sekundi kako bi dobili pregled. Youtuberi zaradjuju putem pregleda na svojim videima.

4. THUMBNAIL (tambnejl)

Thumbnail je verzija slika ili video zapisa smanjene veličine, koje se koriste za njihovo prepoznavanje i organizovanje. Na youtube-u to je početna slika videa, koja treba da zaintrigira gledaoca da klikne na video. Thumbnail bi trebalo da prikaže šta možete očekivati u videu, i obično je sastavljen od slika i teksta.

5. SUBSCRIBE (sabskrajb)

To je engleska reč i znači pretplatiti se. Ukoliko se pretplatite na nečiji kanal videi te osobe će vam se prikazivati na početnoj strani vašeg youtube naloga. Takodje postoji i zvonce pored subscribe dugmeta, koje ukoliko pritisnete znači da će vam na e-mail adresi stizati obaveštenje kada god ta osoba objavi video. Pretplata na kanal je besplatna, medjutim uvedena je i nova opcija “pristupi” gde dobijate dodatni sadržaj vašeg omiljenog youtubera uz mesečnu doplatu.

Ukoliko želite možete se pretplatiti na moj blog klikom na dugme “Пријави се” ispod naziva bloga, tako ćete biti obavešteni kada god objavim novi post. Prijava je besplatna i omogućava vam da budete u toku sa svime.

6. EDIT, EDITOR

Programi za editovanje to jest uredjivanje videa omogućuju brisanje ili dodavanje delova videa i dodavanje audio zapisa (pozadinska muzika, posebni efekti…), dodavanje teksta i slično. Editor je osoba koju youtuber može zaposliti da edituje videe umesto njega. Editovanje youtube videa obično traje od 2 do 8 sati, ali to zavisi i od videa i željene dužine videa.

7. MONTAŽA

Montaža je manipulacija video zapisima kojom se dobija kratak video sa ugodnom muzikom i puno efekata i tranzicija, koji obično sadrži neku priču.

8. PODCAST (podkest)

Naziv podcast je složenica reči POD (Playable On Demand) i engleske reči broadcast. Video podcast se još naziva i vidcast, a osobe koje se bave podcastingom se nazivaju podcasteri.

To je digitalna datoteka koja sadržava audio ili audio-video zapis poučnog ili zabavnog karaktera, to su obično duži videi bez prevelikog editovanja.

Prvim podcastom smatra se "The End Of Days" pokrenut 31. oktobra 2003. godine.

Jedan od najpoznatijih youtube podcast kanala je TedTalks.

9. GOPRO (goupro)

GoPro je američka kompanija koja proizvodi akcione kamere, mobilne aplikacije i softvere za editovanje videa. Kada u youtube videima čujete reč GoPro misli se na malu akcionu, vodootpornu kameru sa kojom se može snimati pod vodom, prilikom skaknja padobranom i slično. Pogodnost ove kamere je što je laka i ne zauzima puno prostora, što nije slučaj sa običnim kamerama koje su veoma teške i velike. GoPro ima lošiji zvuk ali je veoma pogodan za akcione scene od kojih se može napraviti montaža.


10. TRIPOD (črajpod)

Tripod ili tronožac je prenosni okvir ili postolje sa tri noge, koji se koristi kao platforma za podupiranje težine i održavanje stabilnosti nekog drugog predmeta, u ovom slučaju kamere. Tripod obezbedjuje stabilnost prilikom snimanja scena u kojima se osoba koja snima kreće.

11. VLOG

Vlog je video snimak snimljen kamerom, telefonom ili programom za snimanje ekrana u kome ima dosta dešavanja, aktivnosti.

12. SIT DOWN VIDEO (sit daun)

Suprotnost vlogu, sit down videi su videi u kojima nema mnogo dešavanja, već youtuber sedi i priča u kameru, odgovara na pitanja, predstavlja neke proizvode…(haul, ASMR, mukbang, Q&A...)

13. BLOOPERS (blupers)

Blooper je kratki isečak iz filmske ili video produkcije, obično izbrisana scena, koji sadrži grešku člana ekipe. Takođe se odnosi na grešku napravljenu tokom direktnog radijskog ili TV prenosa ili vesti, obično u smislu pogrešnih reči ili tehničkih grešaka. To su smešni dogadjaji sa snimanja.

14. BTS

BTS je skraćenica za Behind the scenes (Iza scene), i nema veze sa korejskom grupom BTS. To su videi u kojima se prikazuje kako je neki video ili spot snimljen.

15. COLLAB (koleb)

Collab ili collaboration označava saradnju dve ili više osobe/youtubera koji se udružuju kako bi ostvarili zajednički cilj. Oni obično snimaju video za njihove kanale i tako promoovišu jedni druge.

16. COPYRIGHT (kopirajt)

Copyright ili autorsko pravo je vrsta intelektualne svojine koja njegovom vlasniku daje ekskluzivno pravo da pravi kopije kreativnog dela, obično na određeno vreme. Autorska prava su namenjena zaštiti originalnog izraza ideje u obliku kreativnog dela, ali ne i same ideje. Autorska prava podležu ograničenjima zasnovanim na razlozima javnog interesa.

Youtuberi najčešće dobijaju copyright na svojim videima zbog korišćenja muzike zaštićene autorskim pravom, što znači da od tog videa sva zarada odlazi u ruke vlasnika pesme, a ne youtubera. Postoji ograničenje koliko sekundi pesme može da se iskoristi da se ne bi dobio copyright.

17. TIMOZESVE

Hm to nije deo youtube terminologije, ali je definitivno naziv bloga na kome biste se trebali prijaviti kako biste prvi saznali kada objavim novi post! 

Ukoliko vam je ovaj post bio zanimljiv i koristan ostavite komemtar i podelite ga sa svojim prijateljima!

Uskoro izlazi drugi deo ovog posta u kome ću objasniti značenje izraza poput haul, ASMR, mukbang, disstrack...tako da ne biste želeli da to propustite!

Hvala vam što ste izdvojili svoje vreme da pročitate još jedan post na mom blogu. Prijavite se na blog kako biste bili obavešteni kada objavim novi post!

Zapratite me na instagramu na timozesve, pišite mi u DM-u ukoliko vam je potreban neki savet ili jednostavno prijatelj koji će vas saslušati i posavetovati.
Takodje mi pišite u komentarima šta biste želeli da vidite na mom blogu!

PS Ne zaboravi da TI MOŽEŠ SVE!

Коментари